Bewoningsgeschiedenis
Gemeente Nuenen Gerwen Nederwetten
BERG.
Vastgesteld bij raadsbesluit van 30 juni 1955.
De naam Berg werd vroeger gebruikt voor een gedeelte van de dorpskom (omgeving Lindeboom en
Hervormde kerk). Het andere deel van de kom was het Hei-eind (omgeving Park, Parkstraat, Kerkstraat,
Lindenlaan). Het gebied ontleent zijn naam aan het feit dat het ten opzichte van de directe omgeving
duidelijk hoger ligt. Het plein waarop de Lindeboom staat is driehoekig van vorm. Deze driehoekige pleinen
komen veelvuldig voor waar oude wegen elkaar kruisen. De werkelijke driehoek die de naam Berg draagt, is
de driehoek ingesloten door de huidige wegen Papenvoort, Houtrijk en Beekstraat. Op de kadasterkaart
van 1832 is een gedeelte van de straat Berg benaamd als Schoor Dijk en op de legger van wegen en
waterlopen van 1882 wordt de straat genoemd de Provinciale Grintweg van Stratum naar Lieshout.
Op 30 juni 1863 richtten de gemeentebesturen van Nuenen c.a., Tongelre, Eindhoven, Beek en Donk en
Lieshout zich met een brief tot Provinciale Staten van Noord-Brabant met het verzoek “tot het daarstellen van
een kunstweg waardoor hunne gemeenten onderling worden verbonden”. Op 9 november 1865 besluit de
provincie tot aanleg van een provinciale weg van Lieshout over Gerwen, Nuenen, Tongelre naar de rijksweg over de
brug op het Eindhovensch kanaal aan de Tien Geboden te Stratum. Op 31 oktober 1866 gaat de gemeenteraad van
Nuenen c.a. akkoord met de kosten en voorwaarden. De totale aanlegkosten van de nieuwe weg bedragen 83.115
gulden. Op 17 september 1869 vindt de aanbesteding plaats van de provinciale grintweg over het gehele traject van Lieshout tot Stratum.
Het is de eerste verharde weg in Nuenen c.a. Het tracé in Nuenen en Gerwen loopt over de huidige wegen Opwettenseweg,
Parkstraat, Park, Berg, Gerwenseweg, Ruiterweg, Lieshoutseweg. De afstand van Lieshout naar Stratum
bedraagt 13215 meter, waarvan 1120 meter klinkers op de Berg, Park en Parkstraat. De rest werd
uitgevoerd als macadamweg, een uitgewalste laag van leem en grint, een uitvinding uit 1804 van de
Schotse ingenieur Mac Adam. De verharde weg is in 1872 in gebruik genomen. In 1963 zijn trottoirs aan de
Berg aangelegd.